17 verkopen versus nul verkopen
Twee jonge vrouwen, zelfde opleiding, en naar ze zeggen dezelfde motivatie.
De één gaat als een speer, de ander krijgt het maar niet voor elkaar.
Wat zie ik als buitenstaander?
Ik zie dat de succesvolle er voor haar zelf een sport van maakt. Die heeft er zin in, heeft een omzetdoel en kijkt iedere dag hoe of het staat met haar resultaten. Ze is zakelijk actief op meerdere vlakken, geeft veel weg, doet vrijwilligerswerk en krijgt uiteindelijk omzet uit meerdere stromen.
Wat vooral opvalt, is dat ze actief mensen uitnodigd, en ze na een afspraak makkelijk belt en of aanspreekt. Dat laatste face to face of soms via social media.
De ander zegt wel het zelfde doel te hebben, maar ze wil eigenlijk alleen maar verkopen. Ze doet geen vrijwilligerswerk, maar opvallend ook, doet ook helemaal niets aan opvolging. Het moet allemaal maar komen van die ene benadering met de vraag om te kopen.
Zelfs al heeft iemand dat toegezegd, dan nog volgt er geen enkele actie. De meeste toegezegde omzet komt hierdoor uiteindelijk niet tot stand.
Hun doel was om in een maand tijd 15 afslankproducten te verkopen.
De één haalde er 17 en de ander uiteindelijk, ondanks enkele toezeggingen, nul.
Ik ben er niet verrast over. Ook ondernemen moet leuk zijn. Als je netjes de contacten opvolgt, als je prettig in de omgang bent en niet zo jaagt op de verkoop, dan komt die omzet vanzelf wel.
Deels is het een stukje kunde, maar het meest is eigenlijk gewoon basiskennis over marketing. Je moet weten hoe het werkt tussen mensen. Als jij er lol in hebt en er plezier aan hebt om te ondernemen, dan vinden klanten het ook snel veel leuker.
Laat een verkoop niet je relatie met de persoon bepalen!
Veel verkoop komt tot stand door gunning. Wie goed doet, goed ontmoet is een gezegde dat ook bij marketing vaak waar is.
Hier de site van degene die 17 verkopen haalde.
De ander heeft nog geen site...
Meer leren over goede marketing? Dat kan hier.