Een muziek succesverhaal
Scott Bradlee is een begenadigd muzikant. Hij speelt prachtig piano en hij kan muziek arrangeren.
Helaas geen schijn van kans in de bestaande muziekwereld. Stom genoeg bijvoorbeeld al omdat hij te klein van stuk is.
Hij komt niet boven de piano uit.
Daarbij heeft hij weinig met klassieke muziek.
In feite is hij één van de miljoenen muzikanten die leuk spelen, maar geen kans hebben omdat ze simpelweg niet passen in het ideaal beeld dat de muziekindustrie heeft. Hij is niet sexy genoeg, heeft te weinig 'ster' uitstraling.
Maar hij heeft talent!
Wat deed Scott?
Hij is zijn eigen vrijheid gaan zoeken.
Hij arrangeerde muziek en liet anderen spelen en zingen. Hij nam het op en hij plaatste het op YouTube.
Na drie jaar behaalde hij de 100.000 gratis abonnees.
Dat houdt in dat als hij iets online zet, dan 100.000 mensen daar bericht van krijgen.
Daarmee viel hij op. Hij werd daarom gevraagd bij één van de TED talks.
De TED talks zijn de motiverende speeches die overal in de wereld op de rode stip gegeven worden. Opvallende muzikanten krijgen op die plek ook regelmatig een podium.
Mede door deze aandacht EN het feit dat Scott een wereldtoernee is gaan maken, zit hij nu op 1.000.000 abonnees.
Ik ben zelf begin 2015 bij zijn optreden in Breda geweest. Voor wie daar was, ik was die kale man vooraan waar één van de prachtige zangeressen constant aangezeten heeft. Wat heb ik genoten. Een prachtig optreden en aangezien ik letterlijk tegen het podium aanstond, heb ik het ook ten volle kunnen beleven.
Wat Scott doet, is moderne muziek herverpakken in muziekstijlen uit het verleden. Daarbij kiest hij zelf per nummer de muzikanten en zangers en zangeressen die er in zijn ogen het geschikst voor zijn.
Opvallend is overigens dat hij daarbij met enige voorkeur kiest voor ook mensen die klein van stuk zijn. Slechts zelden zit er één bij die langer is dan 1 meter 80.
Misschien dat het hem zelf niet eens is opgevallen, maar mij viel het wel op.
Met zijn wereldtoernee is hij samen met zijn band ineens een ster geworden. Zonder dat hij ook maar één keer op de Nederlandse radio of tv is geweest, kennen al duizenden Nederlanders hem. Opvallend vond ik dat zijn publiek bestond uit liefhebbers van 18 tot 65. De dochter van de toetsenist van de band waarin ik zing was ook bij het optreden in Breda. We wisten dat van elkaar niet.
Scott Bradlee weet dus heel veel leeftijden te raken.
Hij werd een wereldster door uiteraard zijn talent. Maar talent alleen brengt je vaak niet ver. Scott heeft zijn talent gedeeld via een kanaal dat hij zelf opbouwde. Hij is via zijn YouTube account gaan bouwen aan zijn eigen netwerk. De muziekindustrie heeft op deze manier het nakijken. Steeds meer muzikanten zullen geen platenlabel meer nodig hebben. Je bouwt je eigen publiek op en het voordeel is, je hoeft dus geen enorm bedrag achter te laten bij een manager die je afhankelijk maakt.
Er is maar één probleem dat Scott nog niet getackeld heeft. Ik schreef wel dat hij 'zijn netwerk' gebouwd heeft, maar in feite is dat niet waar. Het is nog altijd het netwerk van YouTube. Ik hoop voor hem dat hij zich tijdig realiseert dat hij nu 100% afhankelijk is van YouTube. Wil je dat, als ondernemer?
Hoe dan ook is het een prachtig voorbeeld van hoe in feite iedereen met een bepaald talent kan bouwen aan een eigen toekomst. Je hoeft niet allemaal een miljoen abonnees te krijgen, maar hoeveel je er hebt zal wel je vrijheid en onafhankelijkheid bepalen.
Zoals Scott me zelf al aangaf toen ik hem na het optreden nog even sprak, hij leeft nu zijn droomleven. Dát heeft YouTube hem in ieder geval al mogelijk gemaakt.
Welke stappen zet u om uw droomleven te verwezenlijken? Kunnen wij u daar mee helpen? Klik hier.